Čtyři rady, jak ušetřit palivo

1. Pečujte o technický stav

Auto ve špatném technickém stavu má jednoznačně vyšší spotřebu. Ovlivňují ji například podhuštěné či opotřebované pneumatiky, zanesený vzduchový filtr, nekvalitní olej s vysokou viskozitou v zimním období, stav rozvodů, nedostatečná olejová náplň, ale i stav ložisek či deformace karoserie zvyšující aerodynamický odpor a tím i spotřebu. Často také vozíme v autě přebytečné předměty. V kufru se toho dá za určitý čas nasbírat mnoho nepotřebného. Myslete na to, že zbytečný náklad zvyšuje hmotnost vozidla a vy utrácíte drahocenné kapky paliva navíc. Kvalitní olej můžete pořídit od značky oleje total http://www.danoil.cz/Total-c14_0_1.htm.

Ukazatel prázdné nádrže

2. Jezděte se správnými otáčkami

Obecně platí, že motor má nejvyšší účinnost, a tedy i nejnižší měrnou spotřebu paliva v oblasti otáček maxima točivého momentu. Moderní benzínové motory dosahují téměř devadesáti procent maxima točivého momentu již od 2500 otáček za minutu. Motor proto není vhodné motor vytáčet. Dvojnásobně to platí o moderních přeplňovaných naftových motorech s přímým vstřikováním, kde má řidič maximum k dispozici již od 1500 či 1900 otáček. S tím samozřejmě souvisí správné řazení rychlosti.

auto na benzínce

3. Řaďte ​​co nejvyšší převod

Při jízdě se snažte mít zařazen co nejvyšší možný převodový stupeň. Zejména při jízdě rovnoměrnou rychlostí. Čím vyšší rychlostní stupeň, tím efektivnější využití paliva. Při ustálené rychlosti si zařazená pětka řekne o čtvrtinu méně paliva než čtyřka. Při trojce je rozdíl už poloviční. Kdybyste touto rychlostí jezdili na dvojce, znamenalo by to už dvojnásobně vyšší spotřebu. Moderní vozidla jsou již dnes vybaveny indikátory ekonomického řazení. Je proto dobré řadit v souladu s jejich pokyny, které se zobrazují o formě šipek na přístrojovém panelu.

4. Využívejte brzdění motorem a neutrál

Využívání neutrálu a brzdného účinku motoru při dojezdu dokáže výrazně šetřit palivo. Při brzdění motorem dochází k zastavení přívodu paliva, který se obnoví až při poklesu otáček pod hranicí cca 1500 za minutu, když by potenciálně hrozilo zhasnutí motoru. U motorů se vstřikováním ušetříte tedy více paliva, pokud dojíždíte na křižovatku se zařazeným převodovým stupněm bez nohy na plynovém pedálu. Brzdění motorem využívejte i při klesáních, výrazně tím ušetříte. Pokud je svah příliš mírný a vy zjistíte, že ztrácíte rychlost, použijte neutrál. V tomto režimu spotřebuje motor jen palivo potřebné k volnoběžné otáčky.

About the author /


Related Articles